Echt nep geld: Opgelicht!

Door Gamebuster op donderdag 14 juni 2018 10:45 - Reacties (53)
Categorie: quite useless, Views: 8.509

TLDR: Nep geld ontvangen bij verkoop laptop via Marktplaats. Vergoed gekregen via inboedelverzekering (minus eigen risico). Neem voldoende maatregelen en wees hierin consequent, want die ene keer dat er een afwijking zit in je proces, is juist de keer dat iemand komt met nepgeld.[/TLDR]

Ik ben iemand die snel geneigd is om impulsief aankopen te doen, en achteraf erachter te komen dat ik er toch niet veel mee doe. Om deze rede koop ik vaak spullen 2e hands, zodat ik ze daarna weer 2e hands weg kan doen zonder veel verlies (of soms zelfs met winst): Zolang het geen computer is, is de afschrijving vaak minimaal.

Soms zijn bedragen vrij fors. Recent heb ik nog speakers gekocht, en even later verkocht voor 1100 euro. Dit kopen & verkopen gaat via Marktplaats, omdat tweakers beperkt is tot technische snufjes, en omdat de tweakers markt wat kleiner is.

Ik zit bovenop controleren van het geld. Meestal doe ik een kleine visuele check, maar tegelijkertijd zorg ik ervoor dat ik linksom of rechtsom contactgegevens heb. Ik schrijf je kenteken op en zorg dat ik een naam heb. Bij grote bedragen spreek ik af bij een bank zodat ik het geld direct kan storten (en dus meteen kan laten controleren) of ik spreek af dat we iets als een betaalverzoek gebruiken. Hoe dan ook, ik geef het pas mee als ik het geld in handen of op de rekening heb.

Maar toch... een recent incident...

Mijn vriendin wilde haar laptop verkopen, want het was een traag kut ding. (En terecht...)

Ze vroeg of ik de verkoop wilde afhandelen, maar ik zei dat ik enkel hielp met de tekst maar dat ze zelf maar de telefoontjes & mailtjes wilde afhandelen. Dat vond ze prima. Ze vond het enigszins spannend gezien ze nog nooit iets had verkocht via Marktplaats. Ik zei dat ze 360 vraagprijs moest aanhouden, gezien de laptop een half jaar oud was en recent in prijs gezakt was: Nieuw is-ie 440 euro. Ik zei erbij dat ze ongeveer 280-300 euro voor kan verwachten.

3 weken gingen voorbij. Ik hoor verhalen van mensen die opbellen en mailen met biedingen ver onder haar vraagprijs. Niemand kwam in de buurt van 300 euro. Ik denk: "hehe ja dat is marktplaats".

Op een dag, via whatsapp: "Iemand komt vandaag de laptop halen, voor 320 euro!" Ik zeg: "Zo, netjes geregeld! Wel het geld checken he? Ik heb zo'n UV lamp en als er dan allemaal dingetjes oplichten, is het OK".

Dat was de perfecte setup voor de volgende gebeurtenis:

De persoon kwam langs, ik niet thuis. Hij geld overhandigen: 6 briefjes van 50 en 1 van 20. Mijn vriendin het geld controleren met de lamp: Jep, dingetjes lichten op. Prima! Hier is de laptop! Persoon blij, vriendin blij.

Ze gebruikt nooit contant geld, dus vroeg aan mij of ik het geld wilde hebben en dat ik dan 320 euro overschrijf. Ik vond het prima :)

Even later... in de winkel...

pieppieppiep pieppieppiep pieppieppiep

"Sorry meneer, dit kan ik niet aannemen, mijn apparaat zegt dat het nep is"

Ik zeg: "Ja zeggen die apparaten altijd, gewoon nog een keer proberen toch?" "Nee, kijk maar, dit is nep, want..." Ik neem het briefje aan en... WTF. Dit is gewoon overduidelijk nep geld! Het is gewoon papier! Alles is erop geprint! Dat glimmende ding is gewoon een sticker! Hoe kan dit!? Oh... laptopgeld.

Dus ik braaf pinnen, "sorry mevrouw!". Ik ben vaste klant, dus niemand die verder scene ervan maakte. Thuis aangekomen roep ik: "Hey, dat laptopgeld is nep!" "Wat!? Maar ik had het getest!" Ik met die stomme lamp erop en ja hoor: Allemaal dingetjes lichten op. De enige test waar dat geld WEL doorheen komt. Iedereen die langer dan 3 seconden naar dat geld kijkt, kan direct zien dat het nep is. Maar met die lamp erop, lijkt het net echt!

Ik: "Heb je contactgegevens van die kerel? Heb je 'm nog op marktplaats?"
Zij: "Nee hij belde gewoon, anoniem."
Ik: "Geen naam? Weet je wat voor auto? Iets anders bijzonders onthouden?"
Zij: "Nee heb zijn naam eigenlijk niet onthouden... auto niet naar gekeken, ik zag geen auto voor de deur staan."
Ik: "Nja als-ie bewust was van het echte geld, had-ie toch een nep naam geroepen..."

Ik bedacht me eigenlijk ook al vlot dat ik maar blij ben dat ze er niet was achtergekomen dat het nep zou zijn met zo'n persoon in huis, want dan moet je met zo'n persoon de confrontatie aangaan. Geen idee wat er dan zou kunnen gebeuren... Ze voelt zich al snel ongemakkelijk bij vreemden i.v.m. historische gebeurtenissen, dus het al een aardige stap voor haar om een vreemde in huis te laten komen zonder dat iemand anders thuis was. En dan die ene keer dat het voorkomt, gebeurt dit...

Maar goed, nu zaten we dus met 300 euro nep-geld. Het 20je was wel echt. Althans, dat is mijn aanname, want daar had ik al mee betaald eerder. Toen ik google'de (is dat een woord?) naar marktplaats nep-geld kwam ik precies dezelfde briefjes tegen in de foto's van andere slachtoffers, verspreid over heel Nederland. Die sticker van het glimmende element. Dezelfde getallen (de briefjes hadden allemaal hetzelfde getal)...

Zij: "En nu?"
Ik: "Nja ik heb geprobeerd te betalen met nepgeld, dus met een beetje pech staat er nu een sterretje achter mijn naam ergens. We moeten sowieso aangifte doen, voordat iemand anders aangifte doet van mijn poging tot betalen met nepgeld."
Zij: "En dat geld? Krijg je dat vergoed?"
Ik: "Nee, dat kan je vergeten. Die laptop is verdwenen en we hebben geen identificeerbare informatie van de koper."
Zij: "Je kan je laptop toch 'volgen'?"
Ik: "Nee, want we hebben 'm netjes leeggehaald en gereset voordat je 'm weg deed."

Even later wij dus de politie bellen, aangifte gedaan, het nep-geld ingeleverd: Je mag het niet eens houden als "aandenken", want het bezit van nep-geld is strafbaar. Super :)

De dagen erna bleef het nog een beetje in onze gedachten rond-spoken

Zij: "Zijn we niet verzekerd hiervoor?"
Ik: "Huh? Waarvoor?"
Zij: "Dat nep-geld! Kunnen we die laptop niet als gestolen opgeven?"
Ik: "Nee, want je hebt m verkocht. Voor nep-geld, althans."
(pauze)
Ik: "...denk ik. Ik zal het wel even uitzoeken".

Ik wilde niet gaan liegen tegen de verzekering, zoals zeggen dat de laptop is gestolen. Je kan wellicht argumenteren dat het gestolen is, maar ik ben liever eerlijk. Ik besloot het maar gewoon direct te vragen door mijn verzekeraar op te bellen. Hier volgt een reconstructie van het gesprek:

Ik: "Yoyoyo vergoeden jullie ook nepgeld bij verkoop inboedel via marktplaats?"
Verzekeraar: "Nee fuck you"

Goed, dat was nutteloos... Maar ik liet het er niet bij zitten, en kwam al gauw terecht via Google bij een document van KiFiD: Een Geschillencommissie FinanciŽle Dienstverlening. Er was eerder een zeer vergelijkbare situatie, waarbij iemand een telefoon verkocht voor 500 euro, maar het geld bleek nep te zijn.
Consument heeft telefoon verkocht via marktplaats. Bij hem thuis wordt de telefoon weggenomen door de wederpartij, terwijl de consument de aan hem gegeven biljetten nog controleerde. Verzekeraar meent dat geen sprake is van diefstal maar van oplichting.

De Commissie stelt vast dat diefstal het wederrechtelijk wegnemen van een goed is dat aan een ander toebehoort. Op basis van het goederenrecht heeft nog geen geldige levering plaatsgevonden en is daardoor nog geen overdracht geweest, waardoor de telefoon op het moment van de wegname nog eigendom was van consument. De Commissie komt tot de conclusie dat sprake is van diefstal en wijst de klacht toe.

...

De Commissie beslist dat Gevolmachtigde binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument vergoedt een bedrag van § 500,-.
Bron: https://www.kifid.nl/file...ak_2017-531__bindend_.pdf

Alhoewel deze uitspraak vermeldt dat de "wederpartij" de telefoon meenam terwijl het geld nog werd gecontroleerd, vond ik de situatie vergelijkbaar genoeg. Uiteindelijk telt wat mij betreft de volgende uitspraak:
4.5 Ten overvloede merkt de Commissie op dat de koopovereenkomst kan worden vernietigd door Consument wegens bedrog. Uit de houding van Consument tijdens het proces veronderstelt de Commissie dat Consument dit inderdaad wenst te doen. Omdat de vernietiging van de koopovereenkomst terugwerkende kracht heeft, zou nimmer sprake zijn geweest van een geldige titel en zou de eigendom van de telefoon nooit zijn overgegaan.
Mijn volgende stap was dus om alsnog de schade te melden via de website van mijn verzekeraar, met een kopie & citaten uit het bovengenoemde document. Het was even stil, maar uiteindelijk kreeg ik gewoon een bericht van de verzekeraar dat ze de 300 euro vergoeden.

200 euro eigen risico eraf, dat is dan een storting van 100 euro. Het is niet de volle 300 euro, maar het is toch weer 100 euro. Dat verzacht de pijn wel een beetje :)

Wat hebben we geleerd?

- Ik schrijf ten alle tijden het kenteken op van de koper.
- Ik schrijf ten alle tijden de naam op van de koper op, en ik vraag om een ID bewijs ter bevestiging.
- Ik zet een webcam/camera in op de gehele transactie. (en stel hiervan de koper op de hoogte)
- Contant geld wordt uitvoerig gecontroleerd op tenminste 3 kenmerken, en direct vergeleken met echte briefjes ernaast. Ik moet dus 2 briefjes van 50 op voorraad hebben: Een oude en een nieuwe.

Ook wil ik een camera plaatsen bij de primaire ingangen van het huis voor dit soort incidenten, maar ook tegen potentiŽle inbrekers.

Hopelijk heb jij, als lezer, ook iets ervan geleerd. :) Bedankt voor het lezen.

Volgende: Foto's maken van een kat 01-07 Foto's maken van een kat
Volgende: Neko Atsume: VR (Ja echt) 06-06 Neko Atsume: VR (Ja echt)

Reacties


Door Tweakers user WeHoDo, donderdag 14 juni 2018 11:22

Het beste kun je een echte geld checker nemen. Kosten paar tientjes.
Vooral als je veel via 2e handssites verkoopt.

Maar goed, het blijft klote.

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 11:24

WeHoDo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:22:
Het beste kun je een echte geld checker nemen. Kosten paar tientjes.
Vooral als je veel via 2e handssites verkoopt.

Maar goed, het blijft klote.
Tja, ik dacht dus dat ik een "echte geld checker" had: Een UV lamp. Maar die werkt dus onvoldoende :) Een goede geld-checker is duur, en ik heb het idee dat je niet kan bouwen op 1tje van "een paar 10tjes". Is er 1tje die je specifiek kan aanraden?

Door Tweakers user Kiswum, donderdag 14 juni 2018 11:38

Mooi en goed geschreven verhaal! Dit is iets wat iedereen denk ik wel kan overkomen.

Nog 1 tip die ik heb geleerd. Zet je telefoonnummer nooit op Marktplaats. Vink die dus altijd uit.

Waarom? Mensen communiceren anders niet meer via Marktplaats (of Tweakers V&A), maar alleen via WhatsApp of dit soort geheime telefoonnummers. Je hebt hierdoor geen gegevens die opgevraagd kunnen worden. Als je de conversatie via MP doet, dan wordt alles gelogd en dan kan dat eventueel worden gebruikt bij problemen.

Hiermee is het ontvangen van nepgeld of een nepartikel nog niet gedekt, maar het is een extra drempel voor oplichters.

Het vergelijken van geld met ander geld zou ik niet zo snel doen. Met een beetje pech ben je dan ook nog je 2 echte briefjes kwijt + het product.

Door Tweakers user sebastius, donderdag 14 juni 2018 11:40

Ik werk zelf uitsluitend nog via Tweakers V&A en ik werk alleen nog maar met betaalverzoeken. Dan kun je beiden met een gerust hart internetbankieren.

Door Tweakers user WeHoDo, donderdag 14 juni 2018 11:44

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Tja, ik dacht dus dat ik een "echte geld checker" had: Een UV lamp. Maar die werkt dus onvoldoende :) Een goede geld-checker is duur, en ik heb het idee dat je niet kan bouwen op 1tje van "een paar 10tjes". Is er 1tje die je specifiek kan aanraden?
Heb zelf de Safescan 85 (mobiele versie) Kosten 1 jaar geleden 45 (of 55) euro.

Door Tweakers user MrBreaker, donderdag 14 juni 2018 12:24

WeHoDo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:44:
[...]


Heb zelf de Safescan 85 (mobiele versie) Kosten 1 jaar geleden 45 (of 55) euro.
Er staan er ook een paar op Marktplaats :+ .

Door Tweakers user DarkKnight, donderdag 14 juni 2018 13:30

MrBreaker schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:24:
[...]

Er staan er ook een paar op Marktplaats :+ .
Maar dan betaalt hij zelf... hopelijk niet met nepgeld :+

Door Tweakers user Frozen, donderdag 14 juni 2018 13:56

Yup, wat ik meestal doe is het volgende:
1) Te mooi om waard te zijn? Dan is dat het waarschijnlijk ook.
2) Koper mag de waren netjes controleren, prima. Dan neem ik ook mijn tijd om het geld te controleren.
3) Download de app van de Nederlandse bank om de 50 euro's te checken.
4) Ik heb altijd een echte 50 euro ernaast om mee te vergelijken

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 14:03]


Door Tweakers user Flimovic, donderdag 14 juni 2018 14:08

Klasse tweakblog! Goed geschreven en helder verhaal!

Klote dat het je 200 euro kost, maar hopelijk voor zowel jullie als ons een wijze les.

Door Tweakers user Qwerty-273, donderdag 14 juni 2018 14:15

Hoe kan je nou niet weten hoe (munt-/papier-) geld er uit ziet? Zijn we al zo afgegleden naar een maatschappij waar we alleen met een plastic pasje betalen?

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:26

Qwerty-273 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:15:
Hoe kan je nou niet weten hoe (munt-/papier-) geld er uit ziet? Zijn we al zo afgegleden naar een maatschappij waar we alleen met een plastic pasje betalen?
Mijn vriendin heeft NOOIT contant geld bij zich. Vele pasjes, maar geen euro of briefje te vinden. Ook in ons huis is nergens contant geld. Als er contant geld is, probeer ik dat zo snel mogelijk uit te geven bij bijv. boodschappen om er maar vanaf te zijn.

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 14:27]


Door Tweakers user BaBy-G, donderdag 14 juni 2018 14:27

Erg zuur voor jou en je vriendin, maar bedankt voor het delen van je ervaring!

Op Marktplaats zitten veel oplichters, gelukkig wordt dit de laatste jaren steeds meer onder de aandacht gebracht in de media. Ook Marktplaats zelf doet hier tegenwoordig een hoop aan (kan uiteraard nog beter).

Bij oplichting altijd aangifte doen bij de politie, maar ook Marktplaats zelf inlichten!

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:32

Kiswum schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:38:
Mooi en goed geschreven verhaal! Dit is iets wat iedereen denk ik wel kan overkomen.

Nog 1 tip die ik heb geleerd. Zet je telefoonnummer nooit op Marktplaats. Vink die dus altijd uit.

Waarom? Mensen communiceren anders niet meer via Marktplaats (of Tweakers V&A), maar alleen via WhatsApp of dit soort geheime telefoonnummers. Je hebt hierdoor geen gegevens die opgevraagd kunnen worden. Als je de conversatie via MP doet, dan wordt alles gelogd en dan kan dat eventueel worden gebruikt bij problemen.
Communicatie via Marktplaats is natuurlijk ook niet heel nuttig... dan heeft iemand via TOR/proxy/prepaid kaartje een account aangemaakt en dan is dat ook weer klaar. Krijg je een IP adres van Marktplaats (als je die al krijgt)... kan je alsnog niets mee.

Vele legit kopers willen toch graag bellen, en dat vind ik ook prima. Anonieme nummers neem ik zelden op.

Door Tweakers user BaBy-G, donderdag 14 juni 2018 14:32

Kiswum schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:38:
Mooi en goed geschreven verhaal! Dit is iets wat iedereen denk ik wel kan overkomen.

Nog 1 tip die ik heb geleerd. Zet je telefoonnummer nooit op Marktplaats. Vink die dus altijd uit.

Waarom? Mensen communiceren anders niet meer via Marktplaats (of Tweakers V&A), maar alleen via WhatsApp of dit soort geheime telefoonnummers. Je hebt hierdoor geen gegevens die opgevraagd kunnen worden. Als je de conversatie via MP doet, dan wordt alles gelogd en dan kan dat eventueel worden gebruikt bij problemen.

Hiermee is het ontvangen van nepgeld of een nepartikel nog niet gedekt, maar het is een extra drempel voor oplichters.

Het vergelijken van geld met ander geld zou ik niet zo snel doen. Met een beetje pech ben je dan ook nog je 2 echte briefjes kwijt + het product.
Dit hanteer ik zelf ook, echter heb ik gemerkt dat als je je telefoonnummer niet doorgeeft zodat mensen je persoonlijk even kunnen spreken, dit juist averechts werkt. Vaak denken mensen juist dat jij diegene bent die wat heeft te verbergen als je hun niet te woord wilt staan.

Een andere goede tip is altijd even te checken hoelang iemand al geregistreerd staat bij Marktplaats. Mensen die maar 1 of 2 dagen actief zijn op MP ben ik extra voorzichtig mee :Y)

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:33

Frozen schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:56:
Yup, wat ik meestal doe is het volgende:
1) Te mooi om waard te zijn? Dan is dat het waarschijnlijk ook.
2) Koper mag de waren netjes controleren, prima. Dan neem ik ook mijn tijd om het geld te controleren.
3) Download de app van de Nederlandse bank om de 50 euro's te checken.
4) Ik heb altijd een echte 50 euro ernaast om mee te vergelijken
Die app heb ik ook achteraf geprobeerd met zowel echt als nep geld, maar het geeft zoveel false-negatives (iets als "dit biljet kan niet op echtheid worden gecontroleerd" voor een legit briefje) en gaat zo immens traag dat het gewoon niet grappig is.

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:34

BaBy-G schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:32:
[...]


Dit hanteer ik zelf ook, echter heb ik gemerkt dat als je je telefoonnummer niet doorgeeft zodat mensen je persoonlijk even kunnen spreken, dit juist averechts werkt. Vaak denken mensen juist dat jij diegene bent die wat heeft te verbergen als je hun niet te woord wilt staan.

Een andere goede tip is altijd even te checken hoelang iemand al geregistreerd staat bij Marktplaats. Mensen die maar 1 of 2 dagen actief zijn op MP ben ik extra voorzichtig mee :Y)
1 dag actief op marktplaats... krijg je echt zo idioot veel, niet normaal. En het zijn altijd oplichters, nooit een koper gehad die 1 dag actief was.

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:43

BaBy-G schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:27:
Erg zuur voor jou en je vriendin, maar bedankt voor het delen van je ervaring!

Op Marktplaats zitten veel oplichters, gelukkig wordt dit de laatste jaren steeds meer onder de aandacht gebracht in de media. Ook Marktplaats zelf doet hier tegenwoordig een hoop aan (kan uiteraard nog beter).

Bij oplichting altijd aangifte doen bij de politie, maar ook Marktplaats zelf inlichten!
Marktplaats doet er wat mij betreft ruim onvoldoende aan. Nieuwe gebruikers zouden zich moeten identificeren wat mij betreft. Ze moeten zich aanmelden met hun echte naam en een controle van hun ID door bijv. een eenmalige banktransactie te doen van 1 cent, of een kopie ID kaart, of een andere creatieve manier om redelijkerwijs niet makkelijk anoniem te kunnen blijven.

Alternatief is een review-systeem zoals op tweakers, met een dikke grote waarschuwing dat er nog geen bekende transacties zijn voor een nieuwe gebruiker.

Maar voor alle genoemde oplossingen gaat de gebruikersgemak van marktplaats achteruit. Marktplaats vindt men juist fijn omdat het puur anoniem is. Gebruik aan controle is bijna een feature waarom MP zo populair blijft.

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 14:44]


Door Tweakers user Harm_H, donderdag 14 juni 2018 14:47

Dank voor de TLDR :)

Die tip hierboven van die check-app had ik nog nooit van gehoord - klinkt goed!

Heb ook redelijk wat via marktplaats gekocht en verkocht:
  • Achterdochtig blijven tot het tegendeel is bewezen is een prima uitgangspunt hierin.
  • Persoonlijk zou ik ook nooit een telefoonnummer plaatsen bij een advertentie, als ze het willen mailen ze, telefoon alleen voor concrete afspraak
  • Kleine details die helpen: +5jaar gebruiker, originele foto's, echte naam in email (linkedin/google/facebook)
Persoonlijk had ik ook de laptop op 290,- ingestoken wetende prijs/kwaliteit. Mijn marktplaats doel is vaak dat de spullen verder gebruikt worden, dat ik er vanaf ben, niet per se om geld op te maken.

Er lijkt ook wat terechte ergenis naar je vriendin? Vaak zijn er toch wel tekenen dat het niet goed zit. Vooral als het "overduidelijk nep geld" is?

Desalniettemin kan het iedereen overkomen. Je hebt zelfs met de UV lamp uitgelegd - heeft ze dat echt goed gedaan? (als je het zelf controleert?) Foto in de blog? Meer dan kijken naar het briefje, watermerk en voelen doe ik ook niet... :/ (grote bedragen zou ik voortaan liever doen met betaalverzoek of desnoods via de browser van verkoper)

Ben het met je eens dat het zowieso geen prettige situatie wordt...! (achteraf gezien leent een laptop zich ook goed om op een openbare plek af te spreken)

Bovenal kan iedereen zoiets overkomen

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 14:48]


Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 14 juni 2018 14:47

Dat klinkt als heel veel moeite voor iets wat je (bijna) helemaal oplost door vooraf te bespreken dat er alleen digitaal betaald kan worden.

Zodra ik het geld zie verschijnen via het betaalverzoek, dan zijn we klaar. Contant moet je niet meer aan willen beginnen anno 2018.

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 14:52

Jeroenneman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:47:
Dat klinkt als heel veel moeite voor iets wat je (bijna) helemaal oplost door vooraf te bespreken dat er alleen digitaal betaald kan worden.

Zodra ik het geld zie verschijnen via het betaalverzoek, dan zijn we klaar. Contant moet je niet meer aan willen beginnen anno 2018.
Ik wil wel opmerken dat digitaal betalen ook een risico is. Er zijn nep-apps in omloop waarbij je ter plekke geld kan overschrijven en dat het dan echt lijkt, maar vervolgens is het een nep app en wordt er niets overgeschreven. De koper beweert dan dat het even duurt omdat het niet dezelfde bank is, en mensen geloven het en geven het product mee.

Dit risico kan je wegvegen door het pas mee te geven als het geld op je rekening staat natuurlijk, maar mensen moeten hier wel van bewust zijn voordat ze geloven dat betaalverzoek/overschrijving wel veilig is.

Door Tweakers user Harm_H, donderdag 14 juni 2018 14:56

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Marktplaats doet er wat mij betreft ruim onvoldoende aan. Nieuwe gebruikers zouden zich moeten identificeren wat mij betreft. Ze moeten zich aanmelden met hun echte naam en een controle van hun ID door bijv. een eenmalige banktransactie te doen van 1 cent, of een kopie ID kaart, of een andere creatieve manier om redelijkerwijs niet makkelijk anoniem te kunnen blijven.

Alternatief is een review-systeem zoals op tweakers, met een dikke grote waarschuwing dat er nog geen bekende transacties zijn voor een nieuwe gebruiker.
Klopt.

Dat met die ID controle begrijp ik dat die er niet zit - dat is moeite die veel mensen niet willen doen.
Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:43:
[...]
Maar voor alle genoemde oplossingen gaat de gebruikersgemak van marktplaats achteruit.
Dit is volstrekt onterecht.

Het review systeem wat je voorstelt is geen moeite met een gigantische pay-off! Daarmee stop je al snel 90%. Zeker zijn er nog wat manieren om daar dan mee om te gaan vanuit marktplaats, dat ze op IP gaan tracken bij een review plaatsen (kan dat?) - zodat iemand zichzelf geen 10 reviews kan geven.

Het enige wat ze nu plaatsen - levensduur van het account - is veel te summier

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 14:56]


Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 15:01

Harm_H schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:47:
Er lijkt ook wat terechte ergenis naar je vriendin? Vaak zijn er toch wel tekenen dat het niet goed zit. Vooral als het "overduidelijk nep geld" is?
Nee ik neem het haar absoluut niet kwalijk :) Ik ben allang blij dat het hierbij is gebleven en niet dat ze met zo'n kerel in huis de confrontatie moet aangaan... Door haar verleden was er veel wantrouwen/angst naar mensen buiten haar familie/vrienden en dat is de laatste jaren juist sterk verbeterd. Liever 300 euro kwijt (200 dankzij inboedel) dan weer een "trauma" erbovenop ten gevolge van de confrontatie aangaan met een persoon die nep geld probeert af te geven in "haar huis" terwijl ze alleen thuis is.

Dit is gewoon een onschuldige fout, en zij werkt nooit met briefgeld. Ik heb haar instructies gegeven om het geld te controleren, en zij heeft dat gedaan zoals ik aangaf dat te doen. Ik was er niet bij, maar ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat zij erover heeft gelogen.

We zijn nu 6 jaar samen en heb haar sowieso nog nooit betrapt op liegen naar mij of een belangrijk persoon in haar leven. Instructies om iets te doen waar ze niet bekend mee is, volgt ze tot de letter nauwkeurig op. Zij is een persoon die vooraf altijd alles uitzoekt voordat ze een stap zet of iets onderneemt. Op vakantie zijn we ook nooit iets vergeten, want ze heeft 12 weken vooraf al 10 lijstjes gemaakt met tijdschema's tot de 15 minuten nauwkeurig, kosten tot euro nauwkeurig en benodigdheden incl. wat evt nog gehaald moet worden in de winkel. Soms word ik er een beetje gek van, maar uiteindelijk heeft ze alles wel geregeld zonder dat ik erover hoef na te denken :+

Ook heb ik het geld zelf van haar aangenomen zonder dat mij direct opviel dat het nep was, en ik heb het aan de kassa gegeven. Je ziet pas dat het nep geld is als je er echt naar kijkt. De "dit is overduidelijk nep geld!" was ook meer richting mezelf, dat ik het niet al zag toen ik het aannam van mijn vriendin en daarna probeerde uit te geven. Ik was serieus verbaast dat het me niet eerder opviel.
Desalniettemin kan het iedereen overkomen. Je hebt zelfs met de UV lamp uitgelegd - heeft ze dat echt goed gedaan? (als je het zelf controleert?) Foto in de blog? Meer dan kijken naar het briefje, watermerk en voelen doe ik ook niet... :/ (grote bedragen zou ik voortaan liever doen met betaalverzoek of desnoods via de browser van verkoper)
Ja, ik heb zelf ook met de lamp gekeken. De elementen lichtte vrijwel identiek op zoals op een echt biljet. Er waren verschillen, maar die zie je alleen als je weet waarnaar je moet kijken.

Andere elementen waren wel overduidelijk nep. Zo was het glimmende hologram een sticker, en werkte het watermerk niet. Er was wel een watermerk, maar die was gewoon erop geprint. Als je het nep-biljet in het licht houdt, zie je duidelijk dat het watermerk niet OK is.

De 6 biljetten hadden allemaal een identieke cijferreeks erop staan, waaraan je dus ook kan zien dat er iets mis was.

De voelbare elementen waren aanwezig, maar minder duidelijk dan op een echt biljet. Opnieuw, dat kan je vrij gauw missen als je de biljetten niet naast elkaar houdt.

Tot slot voelt het biljet ook anders aan; het voelde als normaal papier.

Ik heb er niet bij nagedacht foto's van te maken... jammer eigenlijk. Ik heb het geld ook niet meer, moest het inleveren bij de politie.

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 15:26]


Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 15:02

Harm_H schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:56:
[...]
Het enige wat ze nu plaatsen - levensduur van het account - is veel te summier
Het leuke is dat het niet eens overal in beeld is. Bijv. in hun web-versie van de "chats", staat het niet. Het staat dan wel weer in de mails.

Door Tweakers user Harm_H, donderdag 14 juni 2018 15:27

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Ja, ik heb zelf ook met de lamp gekeken. De elementen lichtte vrijwel identiek op zoals op een echt biljet. Er waren verschillen, maar die zie je alleen als je weet waarnaar je moet kijken.
Het is natuurlijk ook 'op het moment', als het Łberhaupt al enigszins er doorheen kwam dan logisch. Niemand zal ook lang elk briefje gaan bestuderen, creŽert ook een rare sfeer. Ik in elk geval niet.

Met een watermerk controleer je misschien ook het bovenste briefje, en blijkt later alsnog de rest nep te zijn.

Dank voor reactie!

Door Tweakers user SA007, donderdag 14 juni 2018 15:44

Wat een vrij goede controle is, de denominatie op de voorkant van een biljet is geprint met reliŽf.
Dat kan je voelen door je nagel er horizontaal/verticaal over te gaan, de ene kant op voel je ribbels, de andere kant op niet.

Dit reliŽf is is een van de duurste dingen om na te maken, enige nadeel is dat het bij meer versleten geld moeilijk voelbaar wordt.
Scheelt dat de grotere denominaties vaak minder door handen gaan en dus minder versleten zijn.

Door Tweakers user Paradox, donderdag 14 juni 2018 16:02

en de Vals Geld Pen???

http://bruna-kantoorartik...-30-blauw-(c)392730/info/

3 euro ofzo, laat het inkt achter is het nep, is het ontzichtbaar is het echt geld-papier.

Door Tweakers user Znorkus, donderdag 14 juni 2018 16:08

Als jij 290 euro een realistische prijs vindt, waarom zet je hem dan voor 360 euro te koop? Om te kijken of je misschien mazzel hebt oid? Een onwetende shopper die een beetje vertrouwt op de goedheid van de medemens komt zo toch wel bedrogen uit. Nieuwprijs is ook maar 440 euro. En dan omschrijf je het ding nog als een 'traag kut ding' dat 'terecht' wordt verkocht. Dus dan laat je iemand 82% van de nieuwprijs ophoesten voor een laptop dat nog certified een kutding is ook? Mooi is dat! ;-)

Ik vind jou net zo'n grote boef als het boefje dat met nepgeld langskomt :D

Door Tweakers user iamzero456, donderdag 14 juni 2018 16:20

Znorkus schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:08:
Als jij 290 euro een realistische prijs vindt, waarom zet je hem dan voor 360 euro te koop? Om te kijken of je misschien mazzel hebt oid? Een onwetende shopper die een beetje vertrouwt op de goedheid van de medemens komt zo toch wel bedrogen uit. Nieuwprijs is ook maar 440 euro. En dan omschrijf je het ding nog als een 'traag kut ding' dat 'terecht' wordt verkocht. Dus dan laat je iemand 82% van de nieuwprijs ophoesten voor een laptop dat nog certified een kutding is ook? Mooi is dat! ;-)

Ik vind jou net zo'n grote boef als het boefje dat met nepgeld langskomt :D
Heb je wel eens wat verkocht via marktplaats? Men gaat er ALTIJD onder zitten - hoe mooi je prijs ook is. Een halfjaar oude laptop mag overigens nog best voor 75% van de prijs verkocht worden me dunkt - 0,75 * 440 = 330 euro, dan is 290 of zelfs 320 euro echt niet vreemd of teveel.

Dat de verkoper hem zelf een traag kut ding vindt - heeft niks te maken met wat de koper er voor over heeft, toch? Het is balen de TS zelf niet bij de verkoop was, maar als het wel een eerlijke koper was met echt geld; was die koper misschien wel heel blij met de aankoop - net als de verkoper met de verkoop.

Om de TS een boef te noemen lijkt me niet helemaal eerlijk ;)

Door Tweakers user Tokkes, donderdag 14 juni 2018 16:41

iamzero456 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:20:
[...]


Heb je wel eens wat verkocht via marktplaats? Men gaat er ALTIJD onder zitten - hoe mooi je prijs ook is. Een halfjaar oude laptop mag overigens nog best voor 75% van de prijs verkocht worden me dunkt - 0,75 * 440 = 330 euro, dan is 290 of zelfs 320 euro echt niet vreemd of teveel.

Dat de verkoper hem zelf een traag kut ding vindt - heeft niks te maken met wat de koper er voor over heeft, toch? Het is balen de TS zelf niet bij de verkoop was, maar als het wel een eerlijke koper was met echt geld; was die koper misschien wel heel blij met de aankoop - net als de verkoper met de verkoop.

Om de TS een boef te noemen lijkt me niet helemaal eerlijk ;)
Als jij gaat onderhandelen over je salaris... en je wilt er 35k per jaar - dan vraag je toch 37.5 of 40? Jezelf de ruimte geven om de illusie te kunnen wekken dat je toegevingen doet - want dat is nu eenmaal een zeer bekende en effectieve onderhandelingstactiek.

Zo ook bij het kopen/verkopen: Men zal *altijd* proberen wat af te dingen - vraag dan meteen wat meer zodat je zeker je 'eigen' vraagprijs kan vangen.

En ja, de TS is geen liefdadigheidsinstelling - anders konden ze hem ook even afgeven in de kringloopwinkel. Gratis. Tuurlijk wil je er munt uitslaan! Waarom dan geen truukje hier en daar?

Door Tweakers user S0epkip, donderdag 14 juni 2018 16:43

Het lijkt me niet zo slim om 300 Euro te claimen op je inboedelverzekering, al helemaal niet met 200 eigen risico. Dit is namelijk je "first strike". Bij een aantal "strikes" gaan ze je aanvullende voorwaarden opleggen.

Claim dan liever een keer die Iphone X die toch niet waterdicht bleek, of je 65" OLED die van de muur valt. Maar niet een claim van 100E.

My $0.02. (real!)

Door Tweakers user IStealYourGun, donderdag 14 juni 2018 20:35

Als je het serienummer hebt van de laptop, dan kan je die alsnog opgeven bij de fabrikant. Althans bij Dell en HP.

Door Tweakers user iamzero456, donderdag 14 juni 2018 23:01

Tokkes schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:41:
[...]


Als jij gaat onderhandelen over je salaris... en je wilt er 35k per jaar - dan vraag je toch 37.5 of 40? Jezelf de ruimte geven om de illusie te kunnen wekken dat je toegevingen doet - want dat is nu eenmaal een zeer bekende en effectieve onderhandelingstactiek.

Zo ook bij het kopen/verkopen: Men zal *altijd* proberen wat af te dingen - vraag dan meteen wat meer zodat je zeker je 'eigen' vraagprijs kan vangen.

En ja, de TS is geen liefdadigheidsinstelling - anders konden ze hem ook even afgeven in de kringloopwinkel. Gratis. Tuurlijk wil je er munt uitslaan! Waarom dan geen truukje hier en daar?
Bedoelde je niet te reageren op Tokkes, donderdag 14 juni 2018 16:41 ? Ik zeg namelijk zo goed als hetzelfde als jij?

Door Tweakers user iamzero456, donderdag 14 juni 2018 23:02

iamzero456 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:01:
[...]


Bedoelde je niet te reageren op Tokkes, donderdag 14 juni 2018 16:41 ? Ik zeg namelijk zo goed als hetzelfde als jij?
Waarom is hier geen EDIT knop zoals een comment op tweakers - ik bedoelde natuurlijk:

Wilde je niet reageren op:
/b/: Echt nep geld: Opgelicht!
Znorkus?

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 23:52

S0epkip schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:43:
Het lijkt me niet zo slim om 300 Euro te claimen op je inboedelverzekering, al helemaal niet met 200 eigen risico. Dit is namelijk je "first strike". Bij een aantal "strikes" gaan ze je aanvullende voorwaarden opleggen.

Claim dan liever een keer die Iphone X die toch niet waterdicht bleek, of je 65" OLED die van de muur valt. Maar niet een claim van 100E.

My $0.02. (real!)
Nooit van gehoord. Bovendien heb ik maar 3x in mijn leven gebruik gemaakt van alle verzekeringen bij elkaar... Ze hoeven hier niet met strikes aan te komen hoor, en anders verzekeringen genoeg

Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 14 juni 2018 23:59

Znorkus schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:08:
Als jij 290 euro een realistische prijs vindt, waarom zet je hem dan voor 360 euro te koop? Om te kijken of je misschien mazzel hebt oid? Een onwetende shopper die een beetje vertrouwt op de goedheid van de medemens komt zo toch wel bedrogen uit. Nieuwprijs is ook maar 440 euro. En dan omschrijf je het ding nog als een 'traag kut ding' dat 'terecht' wordt verkocht. Dus dan laat je iemand 82% van de nieuwprijs ophoesten voor een laptop dat nog certified een kutding is ook? Mooi is dat! ;-)

Ik vind jou net zo'n grote boef als het boefje dat met nepgeld langskomt :D
Ben je nu serieus? Haha! Vaak genoeg “mazzel” gehad ja. Naar mijn ervaring is dit een degelijk verkoopstrategie. Als je m voor 290 erop zet, neemt niemand m mee voor 290. Men wil het gevoel hebben een goede prijs te hebben gekregen, en afdingen hoort daarbij.

Kijk op tweakers V&A; vele mensen bieden hun stuff boven nieuwprijs! Laatst zag ik een jaar oude OLED 200 euro boven nieuwprijs “omdat je bij winkels geen garantie hebt geen dode pixels te hebben, bij mij wel want je kan de TV zien”!

Maar je mag me een boefje vinden hoor. :) ik ben ook een beetje een boefje als ik ergens meer geld voor kan krijgen, maak ik daar gebruik van. Maar ik bedrieg niemand: Ik verkoop gewoon een laptop en je weet wat je krijgt voor welk bedrag. Geen sprake van bedrog. Je hoeft het niet te kopen bij me :)

Of ben jij zo’n persoon die ook tankstations aan de snelweg boefjes vindt ivm hun hogere prijzen? Of mensen die hun huis verkopen met winst?

Overigens, men had een prima deal hier. 320 euro voor een bijna nieuwe laptop met i3, 4gb ram en IPS 14” scherm. Het was dat HP ding uit de best buy guide. De 4gb was gewoon te weinig voor fanatiek browse-werk

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 juni 2018 00:04]


Door Tweakers user Mmore, vrijdag 15 juni 2018 04:23

Je hebt helemaal gelijk hoor @Gamebuster, op marktplaats biedt iedereen steevast minstens 20% onder je vraagprijs. Dat is dan het begin punt van je onderhandelingen. Als je je prijs al te laag inzet als vraagprijs dan kom je er nooit. Hoe vaak je wel niet "100 euro kom ik m vanavond halen" te horen krijgt op Marktplaats bij een artikel van 300+.... 8)7

Hier op Tweakers daarentegen verkoop ik alles gewoon voor wat ik ervoor wil. Ik prijs mijn artikelen eerlijk en de meeste Tweakers herkennen dat en gaan dan niet een lullig bod doen. Hetzelfde geldt voor het kopen van producten via Tweakers - als de vraagprijs eerlijk is dan ga ik niet zitten afdingen. Het enige waar ik nog wel eens op afding of toegeef zijn de verzendkosten. Of als iemand met een helder verhaal komt waarom hij denkt dat het artikel minder waard is en ik het daar mee eens ben (of andersom).

Bedankt voor je blog, trouwens. Doe zelden zaken via Marktplaats (heb een hekel aan het onderhandelen en "type" mens daar, niet iedereen!) maar ga in het vervolg zeker betaling via betaallink standaard voorstellen en anders spreken we maar bij een bank af zoals je zelf al schrijft. :) Goeie tips.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 juni 2018 04:25]


Door Tweakers user S0epkip, vrijdag 15 juni 2018 08:57

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:52:
[...]

Nooit van gehoord. Bovendien heb ik maar 3x in mijn leven gebruik gemaakt van alle verzekeringen bij elkaar... Ze hoeven hier niet met strikes aan te komen hoor, en anders verzekeringen genoeg
Prima, ik waarschuw je alleen en als je er bijna nooit aanspraak op maakt is het geen probleem. Let wel op: als je eenmaal een aanvullende voorwaarde opgelegd hebt gekregen (bijvoorbeeld een hoger eigen risico) dan zit je daar de komende 7 jaar aan vast bij het aanvragen van verzekeringen. De vlieger "verzekeringen genoeg" gaat dan niet meer zomaar op.

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 15 juni 2018 09:32

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Ik wil wel opmerken dat digitaal betalen ook een risico is. Er zijn nep-apps in omloop waarbij je ter plekke geld kan overschrijven en dat het dan echt lijkt, maar vervolgens is het een nep app en wordt er niets overgeschreven. De koper beweert dan dat het even duurt omdat het niet dezelfde bank is, en mensen geloven het en geven het product mee.

Dit risico kan je wegvegen door het pas mee te geven als het geld op je rekening staat natuurlijk, maar mensen moeten hier wel van bewust zijn voordat ze geloven dat betaalverzoek/overschrijving wel veilig is.
Een betaalverzoek via een nep-app is in beginsel niet mogelijk, dat is het voordeel van betaalverzoeken ik stuur jou een linkje waarna je naar mijn betaalpagina gaat, heb je betaald, staat het er direct op en kan ik dat dus zien in mijn bank-app.
Als je gaat lopen kloten met nepbank-apps waar ze beloven het over te schrijven, tja dan vraag je er in principe om om bedonderd te worden, iedere Nederlandse bank ondersteunt iDeal.

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 15 juni 2018 10:32

S0epkip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:57:
[...]


Prima, ik waarschuw je alleen en als je er bijna nooit aanspraak op maakt is het geen probleem. Let wel op: als je eenmaal een aanvullende voorwaarde opgelegd hebt gekregen (bijvoorbeeld een hoger eigen risico) dan zit je daar de komende 7 jaar aan vast bij het aanvragen van verzekeringen. De vlieger "verzekeringen genoeg" gaat dan niet meer zomaar op.
Heb je een bron met meer informatie?

Door Tweakers user Danny.G, vrijdag 15 juni 2018 10:40

Waarom zou je het jezelf in het vervolg zo moeilijk maken door al die veiligheidscontroles als je ook gewoon heel simpel de koper op locatie gebruik kan laten maken van de mobiele betaalverzoeken van de Nederlandse banken? Dan staat het geld ook nog eens direct op je rekening en weet je tenminste zeker dat het echt is. De koper daar te voren even van op de hoogte stellen en probleem opgelost.

Dingen als een kenteken noteren, ID bewijs controleren, de gehele transactie met camera vastleggen en de briefjes tellen is wel heel erg ouderwets (en schrikt af) vergeleken met hoe gemakkelijk het je tegenwoordig wordt gemaakt door de betaalverzoeken.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 juni 2018 10:42]


Door Tweakers user Paradox, vrijdag 15 juni 2018 12:33

Danny.G schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:40:
Waarom zou je het jezelf in het vervolg zo moeilijk maken door al die veiligheidscontroles als je ook gewoon heel simpel de koper op locatie gebruik kan laten maken van de mobiele betaalverzoeken van de Nederlandse banken? Dan staat het geld ook nog eens direct op je rekening en weet je tenminste zeker dat het echt is. De koper daar te voren even van op de hoogte stellen en probleem opgelost.

Dingen als een kenteken noteren, ID bewijs controleren, de gehele transactie met camera vastleggen en de briefjes tellen is wel heel erg ouderwets (en schrikt af) vergeleken met hoe gemakkelijk het je tegenwoordig wordt gemaakt door de betaalverzoeken.
en laat de beste man het dus niet overmaken (zie neppe overmaak apps) maar stuur een betaal verzoek via je eigen bank...

Door Tweakers user niek_nijmegen, vrijdag 15 juni 2018 13:14

<taalnazi>
te allen tijde
</taalnazi>

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 15 juni 2018 13:37

niek_nijmegen schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:14:
<taalnazi>
te allen tijde
</taalnazi>
TIL. Is dat serieus de enige fout in mijn tekst? Applaus voor mezelf

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 juni 2018 13:37]


Door Tweakers user YourMom, vrijdag 15 juni 2018 15:17

"Ik: "Yoyoyo vergoeden jullie ook nepgeld bij verkoop inboedel via marktplaats?"
Verzekeraar: "Nee fuck you"


LOL! :D

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 15 juni 2018 18:59

Gamebuster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Ik wil wel opmerken dat digitaal betalen ook een risico is. Er zijn nep-apps in omloop waarbij je ter plekke geld kan overschrijven en dat het dan echt lijkt, maar vervolgens is het een nep app en wordt er niets overgeschreven. De koper beweert dan dat het even duurt omdat het niet dezelfde bank is, en mensen geloven het en geven het product mee.

Dit risico kan je wegvegen door het pas mee te geven als het geld op je rekening staat natuurlijk, maar mensen moeten hier wel van bewust zijn voordat ze geloven dat betaalverzoek/overschrijving wel veilig is.
Bij betaalverzoeken van de bank (in ieder geval Bunq) is wanneer er betaald is het geld direct beschikbaar op je rekening. Je krijgt zelfs een push notificatie. Enkel meegeven als je het daar ziet lijkt me het beste.

Door Tweakers user iCore, zaterdag 16 juni 2018 11:26

Je kan zo'n goede 'geld checker' hebben, Maar je moet het altijd nog even zelf checken (met je ogen) OF, niet meer contant laten betalen :)

Door Tweakers user falconhunter, zaterdag 16 juni 2018 22:06

Qwerty-273 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:15:
Hoe kan je nou niet weten hoe (munt-/papier-) geld er uit ziet? Zijn we al zo afgegleden naar een maatschappij waar we alleen met een plastic pasje betalen?
Kunnen we allemaal bij jou langskomen om geld te laten checken?

Door Tweakers user Nature, zondag 17 juni 2018 13:05

Gelukkig is je vriendin niet naast opgelicht te zijn ook nog verkracht door deze crimineel, ik zou nooit mijn vriendin alleen laten met een vreemde man in huis.

Door Tweakers user Gamebuster, zondag 17 juni 2018 15:42

Nature schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:05:
Gelukkig is je vriendin niet naast opgelicht te zijn ook nog verkracht door deze crimineel, ik zou nooit mijn vriendin alleen laten met een vreemde man in huis.
Tja je verwacht niet dat er rare mensen zijn in het normale leven maar soms komt iemand het tegendeel bewijzen :) Maar verkrachter... meh Tinder lijkt me makkelijkere manier om snel een date te krijgen

Door Tweakers user gielie, dinsdag 19 juni 2018 13:54

Mooi verhaal, leuk op geschreven en zeker iets om rekening mee te houden.

En waar het meestal fout gaat is, zoals vele hier denken te weten hoe het moet en zeggen 'dit gebeurd mij nooit' gebeurt het toch,overmoed noem ik het maar.

En wat betreft het nooit in huis hebben van contanten, dit herken ik zeker, tot mijn kinderen wat ouder werden (3 en 5). Als je nooit contant in huis hebt en het zakgeld gaat bv giraal, leren de kinderen de waarde van het geld niet, dus nu zorg ik dat ik altijd iets op zak heb en laat het ze zelf betalen als ze iets willen kopen en goed opletten wat ze terug krijgen. Tipje voor de eventuele toekomst.

Door Tweakers user Gamebuster, dinsdag 19 juni 2018 15:12

gielie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:54:
Mooi verhaal, leuk op geschreven en zeker iets om rekening mee te houden.

En waar het meestal fout gaat is, zoals vele hier denken te weten hoe het moet en zeggen 'dit gebeurd mij nooit' gebeurt het toch,overmoed noem ik het maar.

En wat betreft het nooit in huis hebben van contanten, dit herken ik zeker, tot mijn kinderen wat ouder werden (3 en 5). Als je nooit contant in huis hebt en het zakgeld gaat bv giraal, leren de kinderen de waarde van het geld niet, dus nu zorg ik dat ik altijd iets op zak heb en laat het ze zelf betalen als ze iets willen kopen en goed opletten wat ze terug krijgen. Tipje voor de eventuele toekomst.
Ja in het geval van kinderen kom je er niet echt onderuit :)

Door Tweakers user yvdb, woensdag 20 juni 2018 13:06

Hoi,

Weet niet of andere al een betaalbaar appraat hebben geroepen maar heb met mijn werk veel temaken gehad met contanten en bij de kassa hadden wij dit apparaat altijd staan en verkochten hem ook veel.

https://www.safescan.com/...-s-zwart-valsgelddetector

dit ding controleert op verschillende punten meer dan alleen UV, ook kan hij verschillende valuta en is hij te update als er nieuw geld uitkomt :)!
en die paar 10tjes zijn er zo een 130 maar goed dan heb je ook wel iets voor langer termijn.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Yannick

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 13:07]


Door Tweakers user Tanne1, maandag 2 juli 2018 22:28

Een tip om zonder apparaatje snel vals geld te controleren;
Aan de bovenrand, redelijk in het midden is een strookje met ribbels (met je nagel over dit gedeelte wrijven voel je het beste). Dit in combinatie met "krakend" papier, betekent dat het geld echt is.

Eťn van de twee kunnen ze vervalsen, maar beide niet.

Als bijbaantje vroeger bij een supermarkt/slijterij nooit met een apparaat gewerkt en er een hoop valsgeld uit weten te halen op deze manier.


Edit: tegenwoordig is het geen apart blokje, maar de grote cijfers van de waarde, gisteravond geen briefgeld bij de hand om te checken ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 3 juli 2018 07:34]


Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)