Albert Heijn Haardblok

Door Gamebuster op zondag 31 mei 2015 17:36 - Reacties (24)
Categorie: nutteloze reviews, Views: 20.185

Sinds ik in maart verhuist ben, ben ik in bezit van een echte open haard in mijn nieuwe woning. Ik haal er veel plezier uit om er van alles in te verbranden, maar voornamelijk ziet de haard hout en bruinkool briketten van binnen.

Laatst zag mijn haard echter iets vreemds in de haard liggen: Een Albert Heijn Haardblok. Ik kwam deze in-papier-verpakte blokken tegen bij de Albert Heijn voor € 1,29 per stuk, of € 4,99 per 4 stuks in een voordeel verpakking. Gewapend met een voordeel verpakking, een camera en een champagneglas met water besloot ik het blok uit te proberen.

http://i.imgur.com/YdX4jkv.jpg
http://i.imgur.com/qVMo6it.jpghttp://i.imgur.com/dywA542.jpg


De verpakking van het "haardblok" geeft aan dat de geschatte brandtijd 2,5 uur zou zijn en dat het blok gemaakt is van houtzaagsel en paraffine (aka kaarsvet). Naar aanleiding van die omschrijving is mijn vermoeden dat de kaarsvet smelt door hitte en vervolgens verbrand (net zoals in een kaars). De houtzaagsel vervult dan waarschijnlijk de rol als het lontje van een kaars: De kaarsvet opzuigen als een spons zodat het kan verbranden. Is de kaarsvet op, dan verbrand het zaagsel zelf.

De instructies geven aan dat je het blok niet uit de verpakking moet halen voor verbranding. Omdat ik nieuwsgierig ben hoe de binnenkant eruit ziet, neem ik een 2e exemplaar en snij ik deze open. Binnenin vind ik een bruin gekleurd blok met gleuven erin... Veel anders had ik niet verwacht van een blok zaagsel en kaarsvet:

http://i.imgur.com/xlb57ug.jpghttp://i.imgur.com/lHyi35N.jpg

Goed, tijd om dit blok aan te steken. De verpakking spreekt over "makkelijk aan te steken" en laat een plaatje zien waarbij het blok wordt aangestoken met 1 lucifer. Ik besloot daarom het blok op de proef te stellen om te kijken of het echt makkelijk is aan te steken met 1 lucifer. Ik pakte daarom de kleinste lucifer die ik kon vinden en probeerde het blok aan 2 kanten aan te steken met deze ene lucifer, precies zoals de plaatjes en teksten dit aangeven.

http://i.imgur.com/avlwHnY.jpghttp://i.imgur.com/IcI0K6u.jpg
http://i.imgur.com/U3MWkiI.jpg
http://i.imgur.com/dQXIBV4.jpghttp://i.imgur.com/68alurh.jpg

Het blok laat zich inderdaad prima met 1 lucifer aansteken. De papieren verpakking brandt snel op en laat enkel het gloeiende blok achter met kleine vlammen. Enkele minuten later pakt het blok het vuur over en neemt de grootte van het vuur toe.

http://i.imgur.com/ICLL5a7.jpghttp://i.imgur.com/KpuFKSH.jpg

Na 10 minuten nemen de vlammen van het blok alleen maar toe. Er komt enige warmte van het enkele blok af. Het blok brandt geurloos, vrijwel zonder rook en spettert niet: Een schone verbranding zou ik dit inderdaad noemen, maar het is wel een stukje saaier dan een paar blokken hout.

http://i.imgur.com/iJp2voY.jpghttp://i.imgur.com/aph77Nq.jpg
http://i.imgur.com/4hpEeGK.jpg

20 minuten na aansteken is het papier vrijwel volledig opgebrand. De vlammen zijn weer net wat groter geworden. De rest van de eerste 2 uur brandt het blok stabiel door, zonder rook of veel schommelingen in grootte van vuur.

http://i.imgur.com/EvY7up9.jpghttp://i.imgur.com/oQ0O49D.jpg

Na 2 uur had ik behoefte aan wat meer warmte. Ik had nog een 2e blok liggen die ik open had gesneden. Ik plaatste dit blok bovenop het brandende blok en prikte met een tang in het brandende blok. Het blok viel hierbij grotendeels uit elkaar met flinke vlammen tot gevolg. Het andere blok brand nu ook vrolijk verder.

http://i.imgur.com/8i1uA3J.jpg
I like

De 2,5 uur brandtijd zou het blok zeker halen. Voor een enkel blok die je even bij de Albert Heijn kan kopen is het best een geinig ding. Het is geen knetterend hout, maar het is verder een prima blokje. Ook is het blok erg goed te gebruiken om je haard aan te steken. Je begint met zo'n blok en plaatst er gewoon normale grote blokken hout op: In no time heb je een goed brandende haard.

Ik heb helaas geen foto's van het eindresultaat; Ik ben hierna andere dingen gaan doen. Wel kan ik je vertellen dat er aan het einde vrijwel geen as achter blijft.

Eindconclusie
Het Albert Heijn haardblok is wat mij betreft goedgekeurd en zou deze vaker kopen. Het product maakt alle claims op de verpakking waar.

+ Makkelijk om aan te steken
+ Brand schoon
+ Goed te gebruiken als aanmaak blok voor grote blokken hout
+ Makkelijk te verkrijgen bij je lokale Albert Heijn
+ Laat zeer weinig as achter, geen andere rommel

- Een beetje saai, beter combineren met hout

http://i.imgur.com/Q5YeHFw.jpg
Ideaal in combinatie met een glas champagne. Of een champagne glas met water.

Volgende: Doperwten 07-'15 Doperwten
Volgende: Shoarmabroodje kant & klaar van Albert Heijn 05-'15 Shoarmabroodje kant & klaar van Albert Heijn

Reacties


Door Tweakers user Uberdude, zondag 31 mei 2015 18:03

Bedankt voor de tip, haal zelf meestal aanmaak blokjes in combo met droge hout blokken maar dat duurt nog een beste tijd voor dat flink brand. Ga mooi zo'n haard blok uitproberen.

Door Tweakers user woekele, zondag 31 mei 2015 18:32

Geinig. Ook eens een keer bij ons in de allesbrander smijten. Vraag me wel af hoeveel warmte het afgeeft.

Door Tweakers user MsD, zondag 31 mei 2015 18:55

Ik snij die blokken in stukjes, ideaal aanmaakspul. Paar dunne takjes erbij, en hopsa, vuur.

Zelf maken is ook leuk, zaagsel opvangen, kan je zelfs bij de gamma om vragen, kaarsvet van alle restjes kaars erbij smelten, wel even buiten op een vuurtje 😃

En dan kneden maar. Leuk. Oud papier erdoor, snoei afval, mits goed droog, super. Maar ja, het blijft wel saai.

Door Tweakers user fotografie999, zondag 31 mei 2015 19:05

Leuke post! Thanks!

Door Tweakers user masauri, zondag 31 mei 2015 19:17

Heerlijke review van een haardblok, zou deze nomineerbaar zijn voor review van de maand?

Door Tweakers user Gamebuster, zondag 31 mei 2015 20:06

masauri schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:17:
Heerlijke review van een haardblok, zou deze nomineerbaar zijn voor review van de maand?
Nee, daarvoor moet ik hittebeelden maken, de brandtijd meten met een stopwatch, het blok wegen voor en de hoeveelheid as wegen na en eventueel de modbaarheid onderzoeken.

Door Tweakers user QinX, zondag 31 mei 2015 20:35

Gamebuster schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:06:
[...]

Nee, daarvoor moet ik hittebeelden maken, de brandtijd meten met een stopwatch, het blok wegen voor en de hoeveelheid as wegen na en eventueel de modbaarheid onderzoeken.
You sir, have my like!

[Reactie gewijzigd op zondag 31 mei 2015 20:35]


Door Tweakers user Peetz0r, zondag 31 mei 2015 23:18

Zoek je iets dat net zo makkelijk aan te steken is, maar wel met echt hout?

http://www.hema.nl/winkel...zweedse-fakkel-(34113036)

Ook bij Praxis en Ranzijn en vele anderen. Hema lijkt wel de goedkoopste.

Door burne, maandag 1 juni 2015 00:14

Gamebuster schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:06:
[...]

Nee, daarvoor moet ik hittebeelden maken, de brandtijd meten met een stopwatch, het blok wegen voor en de hoeveelheid as wegen na en eventueel de modbaarheid onderzoeken.
Het ding waar het om gaat is Joule per euro. Stadsverwarming is iets in de orde van 20-30 euro per gigajoule. Houtpellets gaan voor 13 euro per gigajoule.

En een Albert Heijn Haardblok gaat voor ... (euro per gigajoule..)

Door Tweakers user mc_maarten, maandag 1 juni 2015 00:15

leuke review. ;)

Een paar jaar gelegen ben ik ook verhuist. En nu hebben we thuis een houtkachel. De afgelopen jaren kopen we online een pallet hout.

In de herfst en winter stoken dagelijks. We stoken nu circa 3 kuub hout per jaar. Overigens scheelt het ook in de kosten, omdat de verwarming 's avonds niet meer aan hoeft. Zeker het proberen waart, om is een pallet hout te kopen.

Door Tweakers user Gamebuster, maandag 1 juni 2015 00:20

mc_maarten schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:15:
leuke review. ;)

Een paar jaar gelegen ben ik ook verhuist. En nu hebben we thuis een houtkachel. De afgelopen jaren kopen we online een pallet hout.

In de herfst en winter stoken dagelijks. We stoken nu circa 3 kuub hout per jaar. Overigens scheelt het ook in de kosten, omdat de verwarming 's avonds niet meer aan hoeft. Zeker het proberen waart, om is een pallet hout te kopen.
Een open haard, in ieder geval zoals die van mij, is echt totaal niet functioneel in het verwarmen van überhaupt de woonkamer, laat staan het hele huis.

Als je ervoor zit, wordt je lekker warm, maar voor de rest koelt de kamer gewoon af, ondanks dat de haard vol aan het stoken is. Mij is verteld dat dat komt omdat de haard koude lucht aanzuigt en warme lucht via de schoorsteen laat verdwijnen.

Ik zie mijn haard dus als puur recreatief. Een grote hoeveelheid hout moet ik inderdaad een keer aanschaffen :)
burne schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:14:
[...]


Het ding waar het om gaat is Joule per euro. Stadsverwarming is iets in de orde van 20-30 euro per gigajoule. Houtpellets gaan voor 13 euro per gigajoule.

En een Albert Heijn Haardblok gaat voor ... (euro per gigajoule..)
Hoe kan ik dat ooit meten? Een pan met een liter water op kamertemperatuur erop leggen en daarna het temperatuurverschil meten? :P
Of uitrekenen door het blok te smelten, de hoeveelheid zaagsel en paraffine te wegen en de warmte-waardes van de 2 op te zoeken?

[Reactie gewijzigd op maandag 1 juni 2015 00:39]


Door Tweakers user VERNederlander, maandag 1 juni 2015 00:53

Gamebuster schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:20:
[...]

Hoe kan ik dat ooit meten? Een pan met een liter water op kamertemperatuur erop leggen en daarna het temperatuurverschil meten? :P
Of uitrekenen door het blok te smelten, de hoeveelheid zaagsel en paraffine te wegen en de warmte-waardes van de 2 op te zoeken?
Met de eerste optie zit je vrij goed, alleen dan even kijken of je een bomb calorimeter kunt misbruiken op bijvoorbeeld een universiteit. Brokje afwegen, in het apparaat en even later weet je het. Het is dat ik er net weg ben, anders had ik het zo kunnen proberen...

Door Tweakers user Gamebuster, maandag 1 juni 2015 01:36

VERNederlander schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:53:
[...]


Met de eerste optie zit je vrij goed, alleen dan even kijken of je een bomb calorimeter kunt misbruiken op bijvoorbeeld een universiteit. Brokje afwegen, in het apparaat en even later weet je het. Het is dat ik er net weg ben, anders had ik het zo kunnen proberen...
Waar is deze universiteit? Ik wil anders wel eens zo'n blok langsbrengen en het hele proces op de foto zetten voor een vervolg blogje.

Gewoon, voor de fun.

Edit: Ik heb eens opgezocht wat zo'n "bomb calorimeter" precies is. Grappig hoe "primitief" het apparaat eigenlijk is: Verwarm water en meet het temperatuurverschil. Ik wist dat dat de maatstaaf was van een calorie, maar niet dat het ook echt nog zo gemeten werd.

[Reactie gewijzigd op maandag 1 juni 2015 01:38]


Door Tweakers user SeatRider, maandag 1 juni 2015 12:03

Dezelfde blokken bij Action @ 99 cent per stuk.

Edit: quote verwijderd, klopte niet.

[Reactie gewijzigd op maandag 1 juni 2015 15:57]


Door Tweakers user Falcon, maandag 1 juni 2015 16:41

Prima blokken voor even een vuurtje te maken in je vuurkorf trouwens :)

Door Tweakers user VERNederlander, maandag 1 juni 2015 20:15

Gamebuster schreef op maandag 01 juni 2015 @ 01:36:
[...]
Waar is deze universiteit? Ik wil anders wel eens zo'n blok langsbrengen en het hele proces op de foto zetten voor een vervolg blogje.
De mijne stond in Enschede, maar als je het interessant vindt, kan ik altijd eens mensen binnen mijn vakgroep vragen of die een keer drie sampletjes in het apparaat willen doen. Kom er binnenkort (met twee en vier weken) nog wel een paar keer ivm afstuderen van vrienden, zoek ik ze nog een keer op. Dan koop ik zelf wel een blok, langsbrengen voor jou kost meer ;).

Door Wesley Velroij, maandag 1 juni 2015 21:27

Volgens mij is de Albert Heijn je vast supermarkt of niet? Jammer dat ik geen open haard heb, want anders was zo'n product wel interessant geweest.

Door Tweakers user Gamebuster, maandag 1 juni 2015 21:43

Wesley Velroij schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:27:
Volgens mij is de Albert Heijn je vast supermarkt of niet? Jammer dat ik geen open haard heb, want anders was zo'n product wel interessant geweest.
Albert Heijn is inderdaad mijn buurtsuper; Ik heb 'm op loop-afstand zitten.

Door Tweakers user Convirion, dinsdag 2 juni 2015 12:25

Op zich mooi spul. Het enige wat me opvalt is dat de verpakking dient te worden aangestoken. Dit is op zich prima daar niet van (lekker schoon, geen afval), maar wat gebeurt er als je zo'n voorraadje hebt liggen naast de open haart en er valt een vonkje op?
Daarnaast, wat als dit in een distributiecentra in de fik vliegt? Niet dat het nou zo hard zal gaan, maar het viel me wel op.

Buiten dat, heb ik liever echt hout in de vuurkorf of open haart, maar tof dat je er een review van maakt :Y)

Door Tweakers user Gamebuster, dinsdag 2 juni 2015 12:34

Persoonlijk houd ik al mijn brandbare stoffen buiten bereik van spetters rondom mijn open haard. Uit persoonlijke ervaring met vuur spetters is dat de spetters zelden genoeg "power" hebben om daadwerkelijk vuur te veroorzaken op papier.

Mocht het toch gebeuren; het papier en zijn inhoud brandt prima, maar wel langzaam, zeker in het begin. Als je erbij bent, heb je ruim de tijd om het blok op te pakken en in je haard te gooien.

Bovendien weet ik uit persoonlijke ervaring ook dat het blok alleen aan te steken aan de zijkanten waar de lucifer iconen staan, en alleen als je het papier heb "strakgetrokken". Het is een stuk moeilijker om het blok aan te krijgen als je gewoon ergens in het midden het papier aansteekt. Het papier brandt dan wel, maar het blok zelf vat alleen vlam in de hoeken.

Ook kan je uit de review opmaken dat de volledige verpakking pas volledig is opgebrand na 20 minuten. Dit komt vermoedelijk omdat het papier strak om het blok heen zit en er dus een slechte toevoer van zuurstof is.

Betreffende je distributiecentra: Wat gebeurt er als je een voorraad printer-papier heb liggen en er valt een vonkje op? Genoeg brandbare stoffen die door een distributiecentra vervoerd worden.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 2 juni 2015 12:35]


Door Tweakers user akoster, dinsdag 2 juni 2015 17:00

Zo'n blok is prima om buiten een vuurkorf oid aan de gang te krijgen, maar bij mij thuis stook ik echt alleen maar droog en schoon hout.

als je aan de gang gaat met papier on/of paraffine spullen bedenk dan dat je je schoorsteen veel meer dan 1x per stookseizoen zal moeten laten vegen om schoorsteenbrand te voorkomen!

Door Tweakers user noppertje, dinsdag 2 juni 2015 17:53

Het is lekker gemakkelijk om zo'n blok te gebruiken. Ik zelf gebruik zogenaamde pini kay briketten. Branden ook zeer goed. Op het internet vind je meerdere aanbieders.

Door Tweakers user fl1p, woensdag 3 juni 2015 08:12

Leuk dat je zo van alledaagse dingen uit de AH een review schrijft :-)

Door Tweakers user Fairy, woensdag 3 juni 2015 12:49

Gamebuster schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:20:
[...]

Mij is verteld dat dat komt omdat de haard koude lucht aanzuigt en warme lucht via de schoorsteen laat verdwijnen.
Wees blij, anders leg je binnen no-time 't loodje wegens koolmonoxide.

Mijn ouders hadden vroeger een gaskachel die er uit zag als een haard, daarin zaten 2 ventilatoren die lucht achter de kachel door blaasten en zo was het ding enorm efficiënt.

[Reactie gewijzigd op woensdag 3 juni 2015 12:51]


Reageren is niet meer mogelijk